E.ON și Delgaz Grid, împreună cu DSU și IGSU, lansează cea de-a doua ediție a campaniei „Detector pentru viață”

Un număr de 10.000 de detectoare de fum și monoxid de carbon, donate de E.ON și Delgaz Grid, vor ajunge în locuințele românilor cu ajutorul pompierilor de la inspectoratele pentru situații de urgență județene; Campania este derulată în cadrul parteneriatului „Împreună pentru siguranță”, încheiat în anul 2012.

Luând în considerare impactul și rezultatele pozitive ale primei campanii de conștientizare a populației numită „Detector pentru Viață”, în 2024 au fost instalate gratuit 7.263 detectoare de fum și 2.369 detectoare de monoxid de carbon în locuințe din mediul rural. Am hotărât să mai montăm încă 10.000 de detectoare, deoarece acestea pot face diferența între un incident minor și o tragedie. Ele pot alerta, din timp, proprietarii locuințelor atunci când izbucnește un incendiu, iar riscul ca flăcările să se extindă și să provoace pagube materiale este minimizat. Însă, cel mai important, pot fi salvate vieți omenești.

 

În România, anul trecut au avut loc peste 6.800 de incendii la locuințe (în medie 19 pe zi), potrivit statisticilor IGSU. În ceea ce privește mediul în care s-au produs acestea, 59,5% au avut loc în mediul rural, iar 40,5% în mediul urban.Din nefericire, am avut 212 persoane decedate și 47 asfixiate. Iar alte 519 persoane au fost rănite și 78 au fost intoxicate.

 

Cauzele principale care au dus la incendii în locuințe sunt următoarele: coșurile de fum defecte sau necurățate (31%), instalațiile electrice defecte (24%), mijloacele de încălzire improvizate sau nesupravegheate (13%), alte împrejurări (13%), utilizarea focului deschis (10%).

Cu sprijinul partenerilor E.ON și Delgaz Grid vor fi donate alte 10.000 de detectoare către Departamentul pentru Situații de Urgență și Inspectoratul General pentru Situații de Urgență. Vor fi distribuite, gratuit, către familii din mai multe zone din țară, atât în județe care au mai făcut parte din campania precedentă, cât și în altele, unde nu s-au montat până acum. Județele prevăzute sunt următoarele: Arad, Bacău, Bihor, Bistrița-Năsăud, Botoșani, Brașov, Buzău, Cluj, Covasna, Iași, Mureș, Neamț, Prahova, Satu Mare, Sălaj, Sibiu, Suceava, Timiș, Vrancea și Vaslui.

 

E.ON, Delgaz Grid, DSU și IGSU derulează de 13 ani campanii naționale de informare și conștientizare a consumatorilor privind riscurile la care se expun în cazul utilizării necorespunzătoare a surselor de energie, fie că vorbim despre electricitate sau despre gaze naturale, iar mesajele acestora au ajuns anual la milioane de români.

 

În urma campaniilor comune desfășurate în cadrul parteneriatului „Împreună pentru siguranță”, dar şi a investițiilor derulate consecvent, an de an, de către Delgaz Grid pentru modernizarea infrastructurii de distribuție, frecvența incidentelor de acest tip a scăzut semnificativ.

 

Astfel, între 2013-2022, în rețeaua de distribuție a Delgaz Grid, s-a redus la jumătate numărul exploziilor (49%), anual înregistrându-se în medie 16 astfel de incidente, față de 31 produse în perioada 2007-2012. Și numărul victimelor a scăzut cu 37%, iar cel al persoanelor decedate cu 43%.

 

În ceea ce privește intoxicațiile cu monoxid de carbon, media anuală a ultimilor 12 ani este de 16 evenimente comparativ cu 40 în perioada 2007-2012, reprezentând o reducere de peste 60%. De asemenea, numărul victimelor afectate de intoxicații a scăzut cu 67%, la fel și cel al persoanelor decedate.

 

Cauzele principale ale exploziilor produse în zona de activitate a Delgaz Grid rămân manevrarea greșită a aparatelor alimentate cu gaz sau improvizațiile la instalațiile interioare. În cazul intoxicațiilor, cauza principală o reprezintă monoxidul de carbon acumulat în încăperi, în principal ca urmare a neevacuării sau evacuării insuficiente a gazelor arse prin coșuri de fum neetanșe sau obturate, dar și urmare a folosirii aragazului pentru încălzirea locuințelor.

 

Notă pentru editor:

Parteneriatul „Împreună pentru siguranță” a fost încheiat între IGSU și E.ON România în luna septembrie 2012.

 

În primii ani de colaborare au fost realizate campaniile „F.O.C – Flăcările Omoară Copii” (lansată în septembrie 2012), destinată conștientizării pericolelor la care sunt expuși copiii lăsați singuri sau nesupravegheați în casă, urmată de „R.I.S.C. – Renunță! Improvizațiile sunt Catastrofale!” (lansată în noiembrie 2012), respectiv „R.I.S.C. – Siguranța NU e un joc de noroc!” (decembrie 2013). Acestea şi-au propus nu doar să informeze şi să sensibilizeze populația, ci şi să schimbe, în timp, comportamentul legat de utilizarea corectă a surselor de energie. De asemenea, în 2015, E.ON România s-a alăturat campaniei „Nu tremur la cutremur”, inițiată de Ministerul Afacerilor Interne şi derulată la nivel național prin IGSU.

 

În anul 2016, pornind de la preocuparea reducerii numărul de victime şi a pagubelor materiale, cele două părți au inițiat, sub egida R.I.S.C., campania de informare preventivă a populației cu sloganul „Mai bine previi, decât să nu fii!”, pentru adoptarea unei atitudini proactive, prin sensibilizarea opiniei publice în vederea montării detectoarelor de incendiu în locuința proprie.

 

Campaniile R.I.S.C. „Mai bine previi, decât să nu fii!” şi „Siguranța nu e un joc de noroc!” au continuat în anul 2017, mesajele principale fiind curățarea coșurilor de fum cu firme specializate/coșari specializați şi montarea detectoarelor de incendiu și de gaz în locuința proprie. Tot în 2017 a fost lansat proiectul România Sigură, mesajul preventiv pentru reducerea riscurilor odată cu folosirea surselor de energie fiind transmis constant publicului prin intermediul platformelor social media.

 

O nouă campanie a fost inițiată în 2018, sub egida R.I.S.C. „Mai bine previi, decât să nu fii!”, iar obiectivul de bază al acesteia a urmărit conștientizarea cetățenilor asupra pericolelor la care se pot expune în cazul scăpărilor de gaze în locuințe.

 

Copiii rămân categoria cea mai vulnerabilă, iar conștientizarea adulților cu privire la responsabilitatea ce le revine în ceea ce privește respectarea măsurilor de siguranță în locuințe a devenit dezideratul principal al campaniei naționale „Ai grijă la cea mai mare grijă: siguranța copilului tău”, lansată în anul 2020.

 

În perioada 2021-2022 au fost inițiate trei proiecte speciale dedicate canalelor social media –Lecții despre Siguranță cu Taticool și Prințesa Sofia (cu clipuri video dedicate copiilor), Podcast #SigurdeAscultat (despre siguranța copiilor) şi #SafeSummerSports– în care, cu ajutorul influencerilor de pe TikTok, au fost transmise mesaje preventive dedicate tinerilor, pentru a evita electrocutările în apropierea stâlpilor de înaltă tensiune sau prin urcarea pe trenuri. Tot în această perioadă au fost continuate campaniile „Ai grijă la cea mai mare grijă: siguranța copilului tău” şi R.I.S.C. „Mai bine previi, decât să nu fii!”.

 

„De tine depinde să schimbi povestea. Viața este mai importantă!” este mesajul principal al campaniei din anul 2023 care își propune să reamintească faptul că fiecare este responsabil de siguranța sa, dar în aceeași măsură și de cea a membrilor familiei, apropiaților sau chiar vecinilor, care nu mai pot acorda atenția cuvenită prevenirii riscurilor.

 

România Sigură este un alt proiect demarat în cadrul parteneriatului care urmărește transmiterea mesajelor de siguranță folosind rețelele sociale. Astfel, prin intermediul conturilor de Facebook, Instagram și a canalului de Youtube România Sigură, derulăm constant campanii de informare despre prevenirea riscurilor la care ne expunem în fiecare zi dacă nu folosim adecvat instalațiile electrice sau de gaze naturale.

 

Despre E.ON România

Grupul german E.ON este unul dintre liderii pieței de energie, având în România o prezență consolidată de-a lungul a 19 ani. Companiile-fanion ale grupului sunt Delgaz Grid și E.ON Energie România, acestea desfășurând activități de distribuție de energie electrică și gaze naturale pentru 3,6 milioane de clienți, respectiv de furnizare a energiei și a soluțiilor energetice pentru circa 3,4 milioane de clienți. De la intrarea pe piața din România, E.ON a investit peste 2,3 miliarde de euro, în principal în modernizarea rețelelor. Totodată, valoarea contribuțiilor virate la bugetul de stat și bugetele locale se ridică la 3,37 miliarde de euro.

 

Despre Delgaz Grid

Delgaz Grid, compania de distribuție din cadrul Grupului german E.ON, operează o reţea de gaze naturale de 25.800 km în 20 de judeţe din partea de Nord şi de Vest a României (Cluj, Bistrița-Năsăud, Maramureș, Satu Mare, Sălaj, Timiș, Arad, Bihor, Caraș-Severin, Hunedoara, Mureș, Sibiu, Alba, Harghita, Iași, Botoșani, Vaslui, Suceava, Neamț şi Bacău) şi o reţea de electricitate de peste 81.500 km în şase judeţe din Moldova: Bacău, Botoşani, Iaşi, Neamţ, Suceava şi Vaslui. De la intrarea pe piaţa locală, în anul 2005, E.ON a investit 2,3 miliarde de euro în principal pentru modernizarea reţelelor de gaze naturale şi electricitate şi a virat către stat impozite şi taxe de 3,37 miliarde de euro.