Evaluarea activității desfășurate de IGSU în anul 2024

OBIECTIVE

În anul 2024, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a continuat îndeplinirea obiectivelor prioritare ce au vizat îmbunătățirea cadrului legislativ și politicilor de personal, creșterea capacităților operaționale și de răspuns, îmbunătățirea pregătirii și rezilienței, modernizarea și dezvoltarea instituțională, prin finanțare externă și de la buget.

Complexitatea, diversitatea și evoluția situațiilor de urgență din ultimii ani au impus implementarea unor politici de personal bine structurate, menite să asigure adaptarea rapidă a echipajelor de salvatori la noile provocări și identificarea unor mecanisme eficiente de gestionare, fundamentate pe concepții moderne, instrumente de lucru optimizate și reglementări adecvate, care să contribuie la creșterea capacității de răspuns în situații critice.

AVIZARE AUTORIZARE

În domeniul apărării împotriva incendiilor, acțiunile IGSU au fost prioritizate spre conștientizarea rolului esențial pe care autoritățile administrației publice locale îl dețin în procesul de gestionare a situațiilor de urgență și implicarea armonizată a factorilor responsabili pentru pregătirea capacității de răspuns a comunității și crearea culturii de securitate.

De remarcat este faptul că anul trecut instituția noastră a răspuns celor peste 39.000 de solicitări pe linia avizării și autorizării (în creștere cu 4%), iar procentul în creștere al actelor de autoritate emise denotă interesul crescut al operatorilor economici pentru intrarea în legalitate și asigurarea climatului de siguranță beneficiarilor, dar și efortul specialiștilor noștri, în raport cu gradul de încadrare.

CONTROALE DE PREVENIRE

În anul 2024, activitatea inspectorilor de prevenire s-a materializat prin executarea a peste 46.500 de controale executate la diferite categorii de obiective, indicator în creștere cu 6%, comparativ cu anul 2023. 

De asemenea, cuantumul amenzilor aplicate de personalul specializat înregistrează o creștere semnificativă (cu 30%) și se ridică la valoarea de aproximativ 186,6 milioane lei.

Evenimentul din localitatea Tohani (județul Prahova) a impus intensificarea acțiunilor de verificare și control la unități de turism și spații de alimentație publică existente la nivel național, pentru preîntâmpinarea situațiilor care să pună în pericol vieți și bunuri. Deficiențele constatate au fost sancționate cu peste 11.900 de avertismente și peste 4.200 amenzi, în cuantum de 47,98 milioane lei. Totodată, a fost aplicată măsura de oprire a funcționării pentru 102 obiective.

Întrucât siguranța cetățenilor este esențială și rămâne un deziderat principal, astfel de acțiuni vor continua.

ASISTENȚĂ TEHNICĂ DE SPECIALITATE

Sprijinul acordat societății civile s-a materializat și prin acordarea asistenței tehnice de specialitate, în urma celor peste 49.400 de solicitări primite.

PREGĂTIRE ÎN DOMENIUL SITUAȚIILOR DE URGENȚĂ

Elementul central al strategiei de dezvoltare și de consolidare a IGSU îl constituie implicarea activă a comunității în prevenirea situațiilor de urgență și creșterea rezilienței acesteia.

O etapă de referință pentru anul 2024 a fost implementarea Strategiei naționale de reducere a riscurilor de dezastre (SNRRD) și organizarea sesiunilor menite să explice evaluarea capabilităților de management al riscurilor de dezastre și procesul de întocmire a planului de acțiune sectorial la nivelul ministerelor și inspectoratelor județene pentru situații de urgență.

Totodată, odată cu aderarea României la Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), s-a reușit implementarea angajamentelor pe linia substanțelor chimice și a biotehnologiei. Astfel, activitatea de auditare, organizată în colaborare cu Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor, a reliefat îndeplinirea în foarte bune condiții a elementelor pe linie de management al accidentelor chimice, de către IGSU și unitățile subordonate.

INFORMARE PREVENTIVĂ/CAMPANII

Dezvoltarea climatului de securitate în rândul categoriilor de public a rămas un alt obiectiv important pentru instituția noastră, astfel că acțiunile proactive și campaniile de responsabilizare a cetățenilor asupra riscurilor la care se expun în cazul nerespectării măsurilor și regulilor de prevenire a incendiilor au continuat cu perseverență.

Ne bucură faptul că tânăra generație este extrem de receptivă la demersurile inițiate și răspunde de fiecare dată acțiunilor pe care le desfășurăm, fie că vorbim despre lecții de informare preventivă, tabere sau concursuri ale cercurilor tehnico – aplicative cu tematică de pompieri și protecție civilă.

Am gândit și implementat campanii de informare în cadrul parteneriatului Împreună pentru siguranță, încheiat cu EON România și Delgaz Grid, printre puținele colaborări public-privat care au cunoscut o asemenea dezvoltare și întindere în timp, de peste 12 ani.

De asemenea, un pas important către siguranță și responsabilizare a fost implementarea campaniei DETECTOR PENTRU VIAȚĂ, acțiune de anvergură care a facilitat montarea celor peste 10.000 de detectoare de fum și monoxid de carbon, în locuințele românilor. Un proiect extrem de ambițios și cu reale beneficii pentru categoriile vulnerabile avute în vedere, respectiv familii cu copii, persoane vârstnice, singure, cu dizabilități. Astfel de proiecte vor continua, concomitent cu derularea campaniilor informativ-educative inițiate deja de instituția noastră.

Acțiunile practice au fost susținute cu materiale realizate în acest sens, iar reflectarea acestora a fost una considerabilă atât în mass-media, cât și în mediul online.

APELURI DE URGENȚĂ/DISPECERIZARE

În plan operativ, pentru asigurarea răspunsului la solicitările de sprijin primite din partea cetățenilor, IGSU a gestionat anul trecut peste 1,6 milioane de apeluri, din totalul celor recepționate prin Sistemul Național Unic pentru Apeluri de Urgență - 112, cu o medie de 4.443 apeluri/zi.

Relevantă, sub aspectul implicării instituției, este comparația cu perioada anterioară, care reflectă o creștere permanentă a apelurilor de urgență gestionate, cu peste 10% față de anul 2023.

În același context operațional, utilizarea sistemului RO-ALERT, destinat avertizării timpurii a populației în caz de urgență majoră, a permis transmiterea măsurilor de autoprotecție în cazul diferitelor tipuri de risc.

57 dispeceri din inspectoratele pentru situații de urgență și de la serviciile de ambulanță au parcurs cursuri de dispecerizare integrată, în cadrul proiectului Multirisc – Modul III, în cele patru centre de pregătire constituite la ISU Bihor, Iași, Mureș și București-Ilfov.

Serviciul de avertizare în situații de urgență a cunoscut o dezvoltare continuă la nivel european, sens în care România a fost prima țară implicată în procesul de testare a Sistemul de avertizare satelitară Galileo, derulat de Agenția Uniunii Europene, pentru Programul Spațial (EUSPA).  Rezultatele înregistrate de instituția noastră au fost relevante, 9 din cele 10 mesaje transmise

fiind recepționate de terminalele mobile utilizate.

SITUAȚIA OPERATIVĂ

Intervențiile destinate limitării și înlăturării consecințelor fenomenelor hidrometeorologice periculoase, alunecărilor de teren, poluărilor accidentale și exploziilor care au generat efecte asupra populaţiei şi mediului au fost gestionate, în sistem integrat, prin eforturile concentrate ale tuturor componentelor Sistemului Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă (poliţie, jandarmi, poliţie de frontieră, unităţi ale Ministerului Apărării Naţionale, autorități publice centrale și teritoriale).

În sinteză, IGSU a asigurat răspunsul la peste 590.000 de intervenții, ceea ce reprezintă o medie zilnică de 1.615 misiuni.

INTERVENȚII SMURD/INTERVENȚII IN SITUAȚII DE URGENȚĂ

Comparativ cu anul 2023, în anul trecut se remarcă o creștere cu peste 3% a numărului misiunilor de acordare a asistenței medicale de urgență, intervenții care au presupus aplicarea acestor tipuri de tehnici inclusiv pe timpul incendiilor, misiunilor de descarcerare și altor situații de urgență.  

În top 3 unități operative cu cele mai multe intervenții gestionate rămâne ISU București-Ilfov, care anul trecut a participat la peste 120.000 de misiuni, urmată de ISU Timiș (cu peste 28.000 de misiuni) și ISU Mureș (cu peste 24.000 de misiuni).

TIPOLOGIA MISIUNILOR

Plaja misiunilor din competență s-a menținut una diversificată, însă majoritatea intervențiilor au vizat asistența medicală de urgență și acțiunile pentru stingerea incendiilor, care au avut o pondere de aproximativ  82% din totalul intervențiilor.

PERSOANE SALVATE

Exprimat în cifre, răspunsul operativ este edificator: 18.824 persoane salvate, 489.063 persoane asistate medical.

STINGERE INCENDII

Pe parcursul anului 2024, echipajele operative au asigurat răspunsul la peste 40.000 de incendii înregistrate la nivel național, cu o medie de 111 evenimente pe zi, rezultatul notabil fiind certificat de cele 2.490 persoane salvate din incendii.

În ceea ce privește timpul mediu de răspuns, de 13 minute, acesta s-a menținut la același nivel cu cel înregistrat în anul 2023.

ASISTENȚĂ MEDICALĂ DE URGENȚĂ

Media zilnică a intervențiilor de acordare a asistenței medicală de urgență și prim-ajutor calificat a fost de 1.316 de intervenții. Asigurarea optimă a solicitărilor de răspuns a fost posibilă prin menținerea în stare de operativitate, în medie, a 363 de echipaje SMURD, disponibile zilnic.

Timpul mediu de răspuns s-a menținut la valori similare anului precedent, iar numărul intervențiilor a crescut de la 466.421 în anul 2023, la 481.347 în anul 2024.

PROTECȚIA COMUNITĂȚILOR

Protecția comunităților s-a materializat prin intermediul misiunilor destinate limitării și înlăturării efectelor fenomenelor meteorologice periculoase ori asanării teritoriului de muniția rămasă neexplodată, pentru salvări de animale și pentru protecția mediului, fiind gestionate peste 33.000 astfel de evenimente.

AFLUX UCRAINA

Conflictul din Ucraina a determinat o mobilizare masivă a structurilor IGSU, iar efectivele noastre au jucat un rol crucial în gestionarea efectelor acestei crize, inclusiv prin sprijinul direct furnizat numărului impresionant de persoane care au trecut granițele țării.

În anul 2024, activitatea specifică CNCCI/CJCCI&CMBCCI a fost preluată de Centrul Operațional Național, respectiv de Centrele Operaționale ale inspectoratelor județene pentru situații de urgență și, pentru prima dată în istoria IGSU, în perioada 2020 – 2024, centrele de conducere și coordonare a intervenției (CNCCI și CJCCI) au fost operaționalizate și au funcționat  24 de ore din 24, pentru coordonarea, în sistem integrat, a unor evenimente majore, reale.

CENTRE DE TRANZIT

Cele opt județe situate la granița cu Ucraina și Republica Moldova (Satu Mare, Maramureș, Suceava, Botoșani, Iași, Vaslui, Galați și Tulcea) sunt și la acest moment centre de tranzit pentru refugiați, iar HUB-ul Logistic din localitatea Siret, județul Suceava, sursa pentru depozitarea, preluarea și distribuirea ajutoarelor umanitare.

Beneficiile reale ale acestui hub logistic european sunt reflectate prin intermediul celor 136 misiuni de asistență internațională desfășurate și numărul impresionant al transporturilor necesare distribuirii ajutoarelor umanitare și a materialelor de urgență, prin Mecanismul de Protecție Civilă al UE, către regiunile afectate.

ASISTENȚĂ INTERNAȚIONALĂ

Profesionalismul pompierilor salvatori români a fost demonstrat în repetate rânduri la misiunile internaționale de sprijin, desfășurate sub coordonarea Uniunii Europene, dar și în cele derulate în ajutorul autorităților și comunităților din Grecia și Franța, pentru gestionarea incendiilor de vegetație care au pus în pericol viața și bunurile comunităților locale.

MISIUNI EXTERNE-FRANȚA

Pentru al doilea an consecutiv, România a participat la misiunile de pre-poziționare în Republica Franceză, sub egida Direcției Generale pentru Protecție Civilă și Operațiuni de Ajutor Umanitar ale Uniunii Europene.

Modulul național specializat în stingerea incendiilor de pădure s-a remarcat prin profesionalism și a fost extrem de apreciat atât de omologii francezi, cât și de comunitățile locale.

MISIUNI EXTERNE-REPUBLICA ELENĂ

De asemenea, peste 120 de pompieri au participat activ la operațiunile de stingere a incendiilor forestiere care amenințau viețile și bunurile comunităților elene, parteneriat care a debutat în urmă cu patru ani. Conlucrarea, coordonarea și schimbul de bune practici au reprezentat pârghiile esențiale pentru succesul misiunilor desfășurate pe teritoriul țării gazdă.

MISIUNI EXTERNE-REPUBLICA MACEDONIA DE NORD ȘI ALBANIA

Totodată, instituția noastră a contribuit, împreună cu resursele Ministerului Apărării Naționale, la buna desfășurare a misiunilor de asistență internațională destinate gestionării misiunilor de stingere din Macedonia de Nord și din Albania.

INTERVENȚII RELEVANTE

Din păcate, anul trecut nu a constituit o excepție în privința producerii evenimentelor cu consecințe grave și impact mediatic deosebit, pe teritoriul național.  

Ianuarie 2024 - Incendiu vagoane călători, județul Bistrița - Năsăud

Evenimentul a avut loc la ieșirea din localitatea Cociu, la doar câțiva metri de podul ce trece peste râul Șieu. Incendiul s-a manifestat la două dintre vagoanele trenului implicat în incidentul feroviar.

Inițial, pompierii au evacuat cei 33 de călători, concomitent cu misiunile de recunoaștere pentru preîntâmpinarea potențialelor pericole. Misiunea a fost una de durată, din cauza timpilor de așteptare pentru decuplarea liniei de înaltă tensiune care să permită executarea intervenției în condiții de siguranță. 

Septembrie 2024 - Incendiu de vegetație și fond forestier în cartierele Câlnic și Moniom ale municipiului Reșița

O altă intervenție de lungă durată a fost cea pentru stingerea incendiilor de fond forestier produse în județul Caraș-Severin, cu risc de propagare la comunitățile aflate în proximitatea zonei de manifestare.

Misiunea a fost una dificilă, din cauza temperaturilor ridicate și a vântului care sufla cu putere. Pentru optimizarea intervenției, resursele au fost suplimentate gradual, inclusiv pentru executarea misiunilor din aer, cu ajutorul unui elicopter, prevăzut cu sistem Bambi Bucket, aparținând Inspectoratului General de Aviație.

Incendiul a fost stins în seara zilei de 4 septembrie 2024, suprafața afectată fiind de aproximativ 200 de hectare de fond forestier. 

Septembrie-octombrie 2024  - Inundațiile din județul Galați

Bilanțul unei misiuni de lungă durată, complexe și solicitante: 39 de localități și peste 5.800 de gospodării afectate de inundațiile severe, peste 5.900 de misiuni de căutare-salvare și de  evacuare a bunurilor deteriorate.

Mobilizarea de forțe a fost una impresionantă pentru furnizarea răspunsului eficient în sprijinul autorităților și populației greu încercate, iar efortul celor peste 6.400 de pompieri unul considerabil, zilnic acționând peste 1.200 de pompieri.

Alături de celelalte forțe ale Ministerului Afacerilor Interne și ale Ministerului Apărării Naționale, peste 300 de persoane au fost evacuate/salvate din calea apelor.

Misiunile derulate în toată această perioadă s-au bucurat de apreciere din partea localnicilor care au lucrat umăr la umăr cu echipajele de intervenție, pentru restabilirea stării de normalitate în comunitățile lor. 

PROIECTUL „LITORAL”

Ca proiecte de anvergură, remarcăm faptul că, pentru al 9-lea an consecutiv, 23 puncte de lucru au fost operaționalizate, temporar, în stațiunile cele mai tranzitate ale litoralului românesc.

450 de pompieri și paramedici, dislocați din mai multe județe, au fost la datorie, pentru ca turiștii să aibă o vacanță fără evenimente.

Punctele temporare de lucru, operaționalizate pe Autostrada A2, au asigurat răspunsul prompt şi eficient, pe întreaga durată a sezonului estival, cetățenilor care au tranzitat această zonă.

Beneficiile acestui proiect sunt confirmate de cele 661 de persoane asistate la corturile de prim-ajutor amplasate pe plaje, 72 dintre acestea salvate de la înec.

ALEGERI 2024

Pentru buna desfășurare a procesului electoral, peste 9.000 de cadre au fost implicate, în fiecare tur de scrutin, la activități specifice destinate protecției secțiilor de votare, precum și pentru efectuarea verificărilor/controalelor de specialitate ale acestora, astfel încât siguranța beneficiarilor să fie obiectivul prioritar. 

IMPLEMENTAREA PROIECTELOR UE ÎN DOMENIUL CBRN

2024 este anul de referință pentru implementarea celor două proiecte de anvergură în domeniul CBRN (Chimic, Biologic, Radiologic, Nuclear), finanțate 100% de către Comisia Europeană, prin Mecanismul European de Protecție Civilă, care vor permite achiziționarea de stocuri CBRN și medicale, în valoare de aproximativ 96 milioane de euro, laboratoare mobile și echipamente de intervenție CBRN, în valoare de aproximativ 17 milioane de euro.

PREGĂTIREA PERSONALULUI OPERATIV

Componenta de pregătire a personalului operativ reprezintă veriga esențială pentru executarea cu succes a misiunilor. Prin intermediul celor 121 facilități de pregătire deținute la nivel național, însumând centre de antrenament și pregătire de specialitate, poligoane ori puncte de antrenament, peste 40.400 de cadre au beneficiat de instruirile personalului specializat. 

A existat o preocupare permanentă pentru dezvoltarea și modernizarea continuă a facilităților de pregătire cu echipamente și infrastructuri moderne, care să ofere personalului un mediu sigur în care să se antreneze pentru cele mai dificile misiuni, cum ar fi: gestionarea situațiilor CBRN, operațiuni de salvare urbană, pirotehnic etc.

Pregătirea personalului va continua, cu aceeași dedicare, pentru brevetarea/atestarea, pe categorii și specialități, a salvatorilor români.

În cadrul acțiunilor de pregătire, au fost organizate opt sesiuni destinate personalului operativ din IGSU și unitățile subordonate, cu atribuții de conducere și coordonare a intervențiilor, precum și a personalului medical din unităţile de primiri urgenţe (UPU/UPU-SMURD/CPU), cu participarea experților români și străini, pentru dezvoltarea cunoștințelor și aptitudinilor personalului cu atribuții în managementul situațiilor de urgență, coordonarea și conducerea integrată a acțiunilor operative ale pompierilor și personalului medical.

Totodată, au fost organizate stagii de conducere a intervențiilor în situații de urgență, conducerea și comunicarea integrată a acțiunilor operative și de reziliență incluzivă la dezastre.

Stagiul de perfecționare „HostNationSupport” (HNS) a reprezentat mai mult decât un simplu program de pregătire, fiind o lecție despre solidaritate, cooperare și puterea de a acționa împreună în fața celor mai mari provocări. Într-o lume în care dezastrele naturale, crizele umanitare și situațiile de urgență nu țin cont de granițe, HNS devine cheia care deschide drumuri sigure pentru ajutorul internațional. 21 de ofițeri au fost pregătiți să construiască poduri” între națiuni, să coordoneze resurse vitale și să restabilească starea de normalitate.

Testarea procedurilor de răspuns s-a realizat prin intermediul celor peste 2.800 exerciții naționale și internaționale, derulate în scopul testării procedurilor comune de răspuns în diferite situații de urgență.

Totodată, pe parcursul anului 2024, instituția noastră a participat la 20 exerciții naționale și internaționale/regionale, organizate de alte componente ale SNMSU sau la exerciții organizate în cadrul Mecanismului de Protecție Civilă al Uniunii Europene și sub egida NATO.

SERVICII VOLUNTARE ȘI PRIVATE PENTRU SITUAȚII DE URGENȚĂ

Consolidarea capacității optime de reacție la solicitările de sprijin din partea comunităților a fost un alt obiectiv important al instituției noastre, sens în care au fost depuse eforturi pentru avizarea serviciilor voluntare și private pentru situații de urgență, la nivel național.

Progresul este unul evident, iar șansa intervenției eficiente într-o situație de urgență crește considerabil.

REZILIENȚĂ

Consolidarea gradului de reziliență în rândul comunităților a reprezentat, de asemenea, și scopul unui alt proiect curajos, „Salvator din Pasiune”, care a debutat în 2016 și a reprezentat o provocare pentru publicul larg, oferind posibilitatea celor care doresc să ajute în salvarea de vieți, să aplice și să deruleze misiuni alături de salvatori, după parcurgerea stagiilor de pregătire obligatorii.

Proiectul s-a bucurat de un real succes, astfel că și în anul 2024, peste 2.200 de voluntari s-au înscris în acest program, iar numărul misiunilor la care aceștia au participat efectiv depășește 53.000 de intervenții.

CAPABILITĂȚI NAȚIONALE DE RĂSPUNS

IGSU a contribuit la elaborarea „Planului de întrebuințare a forțelor și mijloacelor MAI care se trimit la misiuni și operații în afara teritoriului statului român în anul 2024”, prin alocarea de experți și echipe/module specializate (echipă de salvare urbană de nivel mediu, posturi medicale avansate, echipe evacuare medicală pe calea aerului, module cu capacitate mare de pompare a apei, modul de detectare și prelevare probe CBRN, modul stingere incendii de pădure cu vehicule, modul de salvare victime inundații cu bărci), atât pentru misiuni și operații ale UE, cât și ale NATO.

RAPORTUL INTERVENȚII - PERSONAL

Misiunile au fost gestionate cu maximă operativitate și în acest an, în contextul creșterii numărului acestora, raportat la procentul resursei umane existente la acest moment, aspect care a pus o presiune enormă pe structurile operative, necesitând suplimentarea efectivelor și optimizarea resurselor pentru menținerea calității serviciilor furnizate celor aflați în situații limită. 

SITUAȚIA PERSONALULUI

Asigurarea resursei umane a reprezentat și reprezintă una dintre marile provocări ale IGSU, în condițiile în care în ultimii ani se înregistrează pierderi constante de personal. Deși numărul persoanelor care au plecat din sistem a fost mare, organizarea procedurilor de ocupare a posturilor vacante a făcut posibilă atingerea procentului de peste 75% încadrare, la finalul anului.

Procentul de ocupare a posturilor scoase la concurs de instituția noastră depășește 90%, iar interesul societății civile pentru a urma o carieră în domeniul militar este unul crescut.

ȘCOALA DE SUBOFIȚERI DE POMPIERI ȘI PROTECȚIE CIVILĂ „PAVEL ZĂGĂNESCU” BOLDEȘTI

Această unitate de învățământ rămâne un pilon esențial în formarea viitorilor salvatori ai României. Datorită instruirii riguroase și dedicării corpului profesoral, această instituție continuă să formeze profesioniști, gata să intervină pentru siguranța comunității.

În anul 2024, 477 de subofițeri și maiștri militari au absolvit această unitate de prestigiu. ABSOLVENȚI MAI ȘI MAPN

De asemenea, în 2024, 77 de ofițeri au absolvit instituții de învățământ ale MAI și MApN, fiind repartizați în unitățile și structurile IGSU.

Tânăra generație de ofițeri reprezintă fundația viitoarelor activități, fiind instruiți, cu profesionalism și dăruire, pentru executarea, în cele mai bune condiții, a misiunilor de protecție și salvarea cetățenilor aflați în dificultate.

FONDURI EXTERNE

Pe parcursul anului 2024, Inspectoratul General pentru Situații de Urgență a gestionat patru proiecte de anvergură, cu perioada de programare 2014 - 2020, unul dintre acestea, aferent Mecanismului Financiar Norvegian, deja finalizat în luna aprilie.

Totodată, prin efortul susținut al personalului specializat, au fost întocmite și aprobate rapoartele finale pentru cele 21 de proiecte, finalizate în anul 2023.

Suplimentar, au fost elaborate și depuse 34 cereri de finanțare, 5 dintre acestea deja aprobate, iar 3 din cele 11 granturi, aflate în implementare sub management european direct, au fost finalizate.

La finalul anului 2024, erau în implementare 18 proiecte, cu o valoare totală de 317 milioane euro.

ACTIVITATEA LOGISTICĂ

Anul trecut, peste 6.100 mijloace de mobilitate terestră și peste 330 de mobilitate navală au asigurat îndeplinirea misiunilor din competența IGSU.

Gradul de înzestrare cu mijloace noi și performante de intervenție necesare acoperirii misiunilor din dinamică este mult îmbunătățit, comparativ cu anii precedenți, însă reînnoirea parcului auto rămâne o prioritate, având în vedere că unitățile operative încă dețin tehnică de intervenție, cu durată de exploatare mai mare de 10 ani.  

MIJLOACE TEHNICE ACHIZITIONATE DIN BUGETUL DE STAT

Suportul oferit instituției noastre de către Direcția Asigurare Logistică Integrată a permis completarea resurselor de mobilitate pe care le deținem cu alte mijloace tehnice destinate intervenţiei în situaţii de urgenţă. Valoarea bunurilor achiziționate se ridică la suma de 14,252 milioane lei.

 

PATRIMONIU IMOBILIAR

Aprobarea Programului de Dezvoltare Durabilă ne-a oferit posibilitatea depunerii proiectelor pentru construirea a 50 de subunități pe terenuri din administrarea UAT-urilor stabilite, din punct de vedere operațional.

Concomitent, s-au întreprins acțiuni de obținere a terenurilor, de la unitățile administrativ teritoriale, necesare construirii subunităților de pompieri, sens în care au fost elaborate temele de proiectare și notele conceptuale.

OBIECTIVE DE INVESTIȚIE

În anul 2024 au fost finalizate 17 obiective de investiții, care au presupus lucrări de reabilitare și modernizare, creșterea eficienței energetice, reabilitare termică, construirea unor garaje din elemente de construcție ușoare ori branșamente și instalații de utilizare energie electrică, apă potabilă și gaze naturale.

Una dintre lucrările cele mai complexe a fost reabilitarea și modernizarea Muzeului Național al Pompierilor (Foișorul de Foc), în cadrul căreia s-a implementat una dintre cele mai moderne soluții de consolidare.

INTENDENȚĂ

O altă preocupare instituțională a fost asigurarea echipării personalului propriu cu uniforme și echipamente speciale de protecție.

Astfel, în cursul anului 2024, specialiștii noștri au încheiat 34 contracte pentru furnizarea uniformelor de reprezentare, de serviciu și de instruire și 25 contracte de furnizare echipament individual de protecție, în valoare de peste 41 milioane lei.

ACTIVITATEA FINANCIARĂ

Managementul financiar desfășurat în anul 2024 a implicat gestionarea unui buget în valoare de 4,6 miliarde lei.

Având în vedere nivelul plafoanelor bugetare aprobate în anul 2024, pentru asigurarea unei execuţii bugetare prudente, fără sincope, s-a urmărit în mod consecvent ca evidenţa contabilă să ofere îmbunătăţirea calităţii informaţiilor financiare, astfel încât să reprezinte fidel poziţia financiară şi rezultatul patrimonial al instituţiei, sub toate aspectele semnificative.

ACTIVITATEA JURIDICĂ

Din punct de vedere juridic, anul trecut se remarcă prin acțiuni susținute, pentru asigurarea suportului juridic necesar protejării intereselor instituției și ale unităților subordonate, furnizarea asistenței de specialitate, avizarea actelor normative și asigurarea aplicării corecte și unitare a legislației în toate domeniile de activitate.

RELAȚII INTERNAȚIONALE

Scopul fundamental al activităţii de cooperare internaţională l-a reprezentat dezvoltarea şi consolidarea cooperării în cadrul UE, NATO, ONU, la nivel regional şi bilateral, în domeniul protecţiei civile şi al situaţiilor de urgenţă.

Pe parcursul anului, au fost desfășurate 188 de activități internaționale la care au participat 784 de cadre din IGSU și unitățile subordonate, reprezentând întâlniri bilaterale, asistență internațională, exerciții cu participare internațională, misiuni, întâlniri regionale și grupuri de lucru cu parteneri externi.

RELAȚII PUBLICE

În ceea ce privește activitatea de informare și relații publice, anul 2024 se caracterizează prin consistența și volumul acțiunilor menite să popularizeze în rândul opiniei publice activitățile, proiectele și misiunile instituționale.

DISEMINAREA MESAJULUI PUBLIC

La nivel central și teritorial, mesajul diseminat în spațiul public s-a realizat prin intermediul celor 712 conferințe/briefinguri și declarații de presă și a celor peste 7.500 de comunicate de presă și buletine informative furnizate publicului larg (la nivel național) prin intermediul mass-media.

Știrile diseminate prin intermediul conturilor IGSU deschise pe rețelele sociale Facebook, Instagram și TikTok au generat o foarte bună interacțiune cu urmăritorii paginilor, astfel că impactul celor peste 1.350 de articole postate pe conturile oficiale ale instituției însumează peste 8 milioane de vizualizări.

ÎNCREDEREA POPULAȚIEI

Pompierii salvatori se mențin în topul preferințelor cetățenilor în ceea ce privește încrederea în instituțiile publice. Cel mai recent sondaj de opinie din luna decembrie 2024, elaborat de IRES (Institutul Român pentru Evaluare și Strategie), privind încrederea opiniei publice în diverse profesii, relevă faptul că POMPIERII sunt poziționați pe primul loc în ceea ce privește gradul de încredere în rândul populației, acesta fiind în procent de 92%.

OBIECTIVE 2025

Obiectivele pentru anul 2025 vizează continuarea celor din 2024, asumate prin documente programatice de nivel superior, referitoare la îmbunătățirea capacității de răspuns, creșterea rezilienței comunității, ridicarea nivelului de competență și îmbunătățirea politicii de personal prin acțiuni de recrutare, selecționare și formare a acestuia, precum și participarea la dezvoltarea și pregătirea capacității europene de răspuns.

Suntem conștienți că performanța instituției poate fi susținută prin continuarea accesării fondurilor pe programele de finanțare pentru care suntem eligibili. Beneficiul direct al implementării proiectelor va fi confirmat prin nivelul superior al siguranței cetățeanului, securității personalului propriu și prin asigurarea unei capacități de reacție credibile.

 

 

SERVICIUL INFORMARE ȘI RELAȚII PUBLICE

Documente